fietsalert




Campagne | Fietserbond & TeamAlert
Een groot deel van de jongeren luistert tijdens het fietsen naar muziek. Toch blijkt uit peilingen dat jongeren zich ergeren als een andere fietser zich laat afleiden door zijn smartphone.  TeamAlert laat jongeren, met het nieuwe project ‘FietsAlert’, zien hoe afleiding werkt en of zij de afleidingen kunnen weerstaan. 

Uit onderzoek van SWOV (2013) blijkt dat jongeren 1,4 keer meer risico hebben op een ongeval wanneer zij afgeleid worden door het gebruik van apparatuur op de fiets, dan wanneer zij geen apparatuur gebruiken op de fiets.  Om jongeren bewust te maken van de gevaren van afleiding heeft TeamAlert het project FietsAlert ontwikkeld.

Laat jij je verleiden?
Tijdens de eerste uitvoering op 24 augustus in de binnenstad van Utrecht test TeamAlert of jongeren zich laten verleiden tot afleiding. De jongeren ervaren op een ludieke manier daadwerkelijk verschillende vormen van afleiding door smartphones, muziek en zelfs met vrouwelijk en mannelijk schoon. Daarnaast kunnen jongeren hun goede en minder goede gewoontes delen met voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert. Wanneer de jongeren zich voornemen een minder goede gewoonte te verbeteren, mogen zij op de foto achter het FietsAlert fotobord.

Fietsersbond steunt initiatief
De Fietsersbond steunt dit initiatief van TeamAlert. Hoofd communicatie Martijn van Es: “Om veilig en fijn te fietsen is het zaak om je hoofd er bij te houden. Je helpt er niet alleen jezelf mee, maar ook andere fietsers.”

fietsalert03